Tekstgrootte
Als Vlinder ontdek je de werel, maar hoe ziet dat er dan uit?
Wij nemen u mee door de jaren heen, van kleuter tot leerling van groep 8!
Als uw kind 4 jaar wordt mag het naar school. Een nieuwe fase in hun leven. Voor uw kind, maar ook voor u best spannend! Misschien is dit wel voor het eerst dat uw kind een langere tijd zonder u doorbrengt. Wij willen ervoor zorgen dat dit een leerzame en fijne tijd in hun leven is. In onze kleutergroepen creëren wij een veilige en rustige sfeer. Vanuit onze visie staat PBS centraal. Op deze manier bieden wij duidelijkheid en structuur. Daar is ieder kind gebaat bij. Een kind dat zich emotioneel vrij voelt en voldoende zelfvertrouwen heeft, zal zich door middel van een kleutereigen nieuwsgierigheid bijna als vanzelf ontwikkelen.Voordat uw kind 4 jaar wordt, heeft u een kennismakingsgesprek met de toekomstige leerkracht. U mag dan een kijkje nemen in de klas en de leerkracht plant samen met u 5 dagdelen in dat uw kind mag komen wennen. Misschien zit uw kind al op onze peuteropvang Het Rupsje. Wij zorgen voor een warme overdacht en de peuters komen regelmatig een kijkje nemen in de nieuwe groep, zodat ze al een beetje weten wat hen te wachten staat.
Wij werken in de kleutergroepen aan de hand thema’s. Ieder thema staat er een prentenboek centraal. Vanuit dat startpunt bouwen wij de activiteiten uit naar leerdoelen. Bij de start van de dag bespreken wij in de kring welke activiteiten er die dag op het programma staan. De kinderen kunnen dit gedurende de dag terugzien op de dagritme kaarten. In de kring doen wij verschillende reken- en taalactiviteiten. Deze doelen verwerken wij in de hoeken waar de kinderen spelen. Spel is een belangrijk onderdeel in de kleutergroepen. Ook zijn de thema’s terug te vinden in de hoeken. Bij het thema bakker maken wij bijv. samen met de kinderen een bakkerij in de klas waar zij vervolgens zelf kunnen spelen. De leerkracht speelt een belangrijke rol tijdens het spel. Die observeert, begeleidt en speelt mee. De observaties worden verwerkt in ons leerlingvolgsysteem KIJK!.
Daarnaast is bewegen erg belangrijk voor het jonge kind. We gaan twee keer in de week naar de speelzaal voor een gymles en spelen iedere dag buiten. Dagelijks besteden wij aandacht aan muziek: luisteren, zingen en het bespelen van ritme-instrumenten.
Maar het allerbelangrijkste vinden wij: plezier!
En dan zit uw kind in groep 3! Het is niet voor te stellen hoe uw kind zich gaat ontwikkelen in dit jaar. Uw kind komt binnen als kleuter en aan het einde van het schooljaar kan het lezen, rekenen en schrijven, hoe bijzonder! Voor de meeste kinderen is groep 3 best spannend en zeker wennen. Daarom spelen we in het begin van het jaar ook nog regelmatig in hoeken, om zo de overgang van groep 2 naar groep 3 iets kleiner te maken. Natuurlijk doen we ook lees- en rekenspelletjes, om zo op een spelende manier om te gaan met letters en cijfers. Omdat de kinderen vaak uit verschillende groepen komen, werken we de eerste weken aan een goed groepsklimaat binnen de groep, waarin ieder kind zich veilig voelt. Dit worden ook wel de eerste ‘gouden weken’ genoemd.
Naast spelen wordt er ook hard gewerkt. De eerste helft van het jaar wordt vooral de nadruk gelegd om het leren van de letters en het beheersen van de getallenlijn. U zult zich verbazen hoe snel uw kind al woordjes begint te lezen! Rond de herfstvakantie kunnen ze al in een boekje van kern start lezen! Als alle letters geleerd zijn, volgt het hoogtepunt van groep 3; het Letterfeest! Een feestdag waarbij een letterspeurtocht met ouders door de school wordt gedaan en de kinderen hun letterdiploma verdienen!
Naast het leren vinden wij muziek en bewegen ook erg belangrijk. Wekelijks wordt er gezongen, maar ook gespeeld met ritme-instrumenten en op de boomwackers. Daarnaast doen wij in groep 3 iedere week aan bewegend leren. De kinderen spelen een spel waarbij een vak centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan een zweedsloopspel met splitssommen. Ook flitsen we joggend de letters en springen we in stappen van 2, want.. bewegen is gezond!
Uw kind groeit steeds meer en in de groepen vijf laten we de kinderen steeds meer kennis maken met de wereld om ons heen. De wereld oriënterende vakken Geschiedenis, Aardrijkskunde en Natuur & Techniek komen erbij. Door middel van klassengesprekken, onderzoeken, spreekbeurten en presentaties wordt een beroep gedaan op de 21e-eeuwse vaardigheden. In groep 6 wordt Engels aan het lespakket toegevoegd.
In de middenbouw wordt uw zoon of dochter zich ook meer bewust van de eigen vaardigheden, talenten én leerpunten. Tijdens een kindgesprek, dat is een één op één gesprek met de juf/meester werken we zo’n doel uit.
Alle leerlingen van de midden- en bovenbouw hebben een eigen chromebook. De verwerking van de rekenlessen wordt vanaf groep 5 digitaal gemaakt en ieder kind werkt op zijn eigen niveau. Op de Vlinder maken we veel gebruik van coöperatieve werkvormen. We leren immers van- en met elkaar. We weten steeds langere woorden te spellen en kunnen zinnen en verhalen schrijven.
Leesplezier staat voorop. We maken veel leeskilometers door regelmatige vrije leesmomenten en de leerlingen weten steeds beter hun weg te vinden in onze rijke bibliotheek. Vanaf groep 5 wordt er meer tijd besteed aan begrijpend lezen. We oefenen met het toepassen van de leesstrategieën en leren verschillende soorten teksten interpreten.
De ‘rangers’ van de groepen 5 en 6 helpen mee in het onderhouden van ons ontdekbos. Zorgdragen voor natuur hoort bij verantwoordelijkheid: één van onze pijlers.
Na de herfstvakantie start ons muziekproject. Alle leerlingen van groep 5 maken kennis met verschillende blaasinstrumenten en krijgen tot aan de kerstvakantie wekelijks les op één van deze instrumenten. Muziekdocenten verzorgen deze lessen en we sluiten dit project af met een voorstelling waarin enkele liederen ten gehore worden gebracht onder begeleiding van het Nova Caecilia orkest.
En dan is het einde alweer inzicht: groep 8, een spannend, maar vooral een erg leuk jaar. Uw kind is opeens de oudste van de school. Ze mogen helpen bij allerlei klusjes, waarvoor ze eerst nog te klein waren. Ze krijgen echt verantwoordelijkheid. Voor het eigen leerwerk, maar ook voor hun omgeving. Zo zorgt uw kind met een groepje dat alle materialen weer netjes worden opgeruimd na het buitenspelen.
Op de eerste schooldag in groep 8 gaat het al over het kamp. Dit staat altijd gepland aan het einde van het schooljaar, maar toch zijn de kinderen er druk mee bezig. Hier hebben ze al jaren naar uitgekeken. Waar we naar toe gaan blijft geheim, pas een week van tevoren horen de kinderen waar we naartoe gaan.
Vrijdagmiddag in groep 8. De kinderen zijn in groepjes druk aan het overleggen. Ze maken een tijdschrift over de extreme natuur. Naast de tekst, houden zij zich ook bezig met de opmaak. Het moet er immers uit gaan zien als een echt tijdschrift. Het enthousiasme spat ervan af. ‘Kijk meester! Ik heb een heel gaaf weetje gevonden over de Sepia, een inktvis!’. ‘En wist u dat een knoflookpad echt naar knoflook gaat ruiken als hij bedreigd wordt?’. Het lokaal naast ons is leeg, dus we werken verspreid over 2 lokalen. Groep 7 is namelijk in de techniekvleugel hard aan het werk. Ze zijn stoelen aan het bouwen van kranten. Trots komen ze een exemplaar laten zien. ‘Meester, ik kan er echt op zitten!’
In groep 8 wordt uw kind voorbereid op de middelbare school. In groep 7 krijgt uw kind een voorlopig advies en in groep 8 het definitieve advies. Dan is het écht! In dit schooljaar gaat groep 8 naar open dagen, komen er gasten van andere scholen en wordt er veel gepraat over het middelbaar onderwijs. Wat vind je spannend? En waar heb je zin in? Aan het einde van het jaar zijn ze er klaar voor. Klaar voor die volgende stap.
In de laatste schoolweek voeren de kinderen van groep 8 de musical op. Maanden van oefenen en decorbouwen zijn hieraan vooraf gegaan. Nadat de kinderen ’s ochtends de musical aan de hele school hebben laten zien, is er ’s avonds de afscheidsavond. De aula zit vol met familie, je voelt de spanning. De muziek start, het licht gaat aan en daar staan ze. Te stralen. Klaar voor de toekomst.