Tekstgrootte
De Vlinderacademie is een nieuw concept op Basisschool de Vlinder dat gericht is op taalverrijking voor ouders van anderstalige kinderen. Ouders verbeteren daarbij niet alleen hun eigen taalvaardigheid, maar leren ook hoe zij hun kind kunnen ondersteunen bij het leren op school en raken meer betrokken bij de school.
Grote groepen kinderen blijven achter in hun ontwikkeling omdat zij over te weinig woorden beschikken. Onderzoek wijst uit dat kinderen die als 4-jarigen met een taalachterstand op school komen, die achterstand bijna niet meer inhalen. Woordenschatontwikkeling is cruciaal voor het leren lezen en voor een succesvolle schoolloopbaan. Basisschool de Vlinder startte daarom vorig jaar met een pilot: de Cocon. Een leergroep binnen de school waar kleuters met een taalachterstand twee dagdelen per week specifiek taalonderwijs krijgen van een NT2-docent (Nederlands als 2e taal). Dit blijkt zo succesvol te zijn dat de pilot ook dit jaar wordt voortgezet.
Daarnaast start de school nu dus met een voor Nederland nieuw concept, waarbij wordt ingezet op de ouders van de kleuters, kinderen van de Cocon en peuteropvang het Rupsje (de peuteropvang die in hetzelfde gebouw zit). De ouders krijgen vijf kwartier per week les in de school van de NT2-docent, waarbij zij dezelfde thema’s volgen als de kinderen en ook dezelfde woorden leren die daarbij horen. Het mes snijdt op die manier aan twee kanten: de ouders verbeteren hun eigen taalvaardigheid, maar leren ook hoe zij hun kind thuis kunnen ondersteunen bij het leerproces. De verwachting is dat dit uiteindelijk resultaat gaat opleveren in het wegwerken van de taalachterstand van deze kinderen.